Årsberetning 2013

Årsberetning 2013 - Forside

Årsmøtet i Tromsø Flyklubb ble avviklet fredag 21.02, og følgende nye styre er nå på plass:

Leder – Dagfinn Terning
Nestleder – Sindre Grut Hilstad
Sekretær – Jogeir Sved
Kasserer – Tor Gunnar Olsen
Styremedlem – Glenn Tore Harila
Styremedlem – Kristian Bergesen
Varamedlem – Frode Pettersen

Dette ser pinadø lovende ut. Vi ønsker det nye styret lykke til, og satser på at 2014 blir et flott år for Tromsø Flyklubb.

Årsberetning 2013 er nå tilgjengelig for nedlasting.

Morten Bjørkmann
Avtroppende Leder

Kevin elsker turbulens

12 år unge Kevin Lintvedt bryr seg ikke om utsikten, når han får være med Tromsø Flyklubb på tur. For han er fart og spenning nok. Kevin er praktisk blind. Det vil si at han ser noe lys, men ikke mer. Når Tromsø Flyklubb inviterer han med på tur, er han aldri vanskelig å be.

Kevin Lintvedt i LN-FAW
Kevin Lintvedt i LN-FAW – Foto: Kjetil Henriksen

– Jeg har fått styre flyet alene. Men det artigste er når vi flyr bratt oppover eller rett ned – eller når det er masse turbulens. Da kiler det i magen, sier Kevin entusiastisk.

Kevin er en av mange unge, funksjonshemmede i Tromsø som gis mulighet til å fly med Tromsø Flyklubb. Tiltaket er et samarbeid mellom flyklubben og Bufetat – Barne- ungdoms- og familieetaten.

RÅARTIG
– Det er råartig – noe av det artigste jeg gjør. Du skal tro at klassekameratene mine er misunnelige. Men fordi så mange har lyst til å være med, bruker de å få være med på tur, sier Kevin.

Mamma Siv, er svært begeistret for tilbudet fra Tromsø Flyklubb, men avstår fra å fly selv.
– Jeg er ikke like tøff der som Kevin, humrer hun. Da han fikk tilbud om dette, visste vi umiddelbart at han kom til å like det. Kevin er en type som trives med fart og spenning. Det eneste han ønsker seg, er enda flere flyturer, sier mamma Siv.

Med sin handikap, er Kevin avskåret fra å delta på mange av de samme aktivitetene som kameratene. Flyturene blir derfor en historie som er hans egen, en opplevelse der han kan fortelle om noe som få får mulighet til.

VELDIG MENINGSFYLT
I Tromsø Flyklubb er det flere piloter som deler på disse oppdragene, slik at flest mulig barn kan gis den opplevelsen det er å sitte i et småfly over Troms.

Det gir en enorm positiv energi å få være en del av den opplevelsen disse barna uttrykker. Vi gjør dette helt på frivillig basis, og når man ser den responsen ungene gir, er det vanskelig å se for seg noe mer meningsfylt, sier Jogeir Sved i Tromsø Flyklubb.

Kevin og Jogeir
Kevin og Jogeir – Foto: Bjørnar G Hansen

Tekst: Pål Jakobsen

Gjengitt med tillatelse fra Fagtrykk Idé AS og Pål Jakobsen

VFR Night pakkeløsning – Kursstart 13.01 kl 19:00

Short Final VFR Night

Mangler du mørkeflygingsbevis?

Etter forslag fra Kristian Bergesen, kan vi nå tilby VFR Natt som pakkeløsning. Prisen på 9000kr inkluderer de 5 obligatoriske flytimene, teorikurs og instruktørgebyrer. For flytid ut over dette, gjelder det normale instruktørhonoraret på 200kr/t og normal timesats med LN-TOS.

Kurset er først og fremst tiltenkt de som ikke har rettigheter til å fly VFR Natt, men Kristian tar også imot kandidater bare trenger litt oppfriskning. For disse koster teorikurset 500kr, og det normale instruktørhonoraret på 200kr/t gjelder.

Påmelding til krberges(at)gmail.com eller pr SMS 99324768.

Mer detaljert info vil komme pr mail. Vel møtt!

Morten Bjørkmann
Leder / Tromsø Flyklubb

Temakveld 26.11 kl 19:00 – Med LN-TWA til England via Shetland

Tidligere i høst var Ed Hough og Leif Stamnes på langtur med LN-TWA. De tilbakela totalt 3074 nautiske mil, langs ei flyrute som kan ta pusten fra de aller fleste.

Turen gikk via Sumburgh på Shetland, Stornaway på øya Lewis, gjennom Scotland og til Tatenhill litt nordøst for Birmingham. Hjemturen gikk blant annet via Kirkwall på Orkenøyene.

Møt opp på klubbhuset for å høre mer om denne turen!